MAKALAH BAHASA JAWA “MITONI/TINGKEBAN”
BAB
1
A.
LATAR BELAKANG
Ing tradisi
Jawa, mitoni awujud rangkaian upacara adat kang tekan saiki
isih dilakoni nang sebagian masyarakat Jawa. Tembung mitoni saka
tembung ‘am’ (ater ater am nuduhake tembung kata kerja) +
’7′ (pitu) kang ateges upacara sing dilakoni nalika itungan ke-7.
Upacara mitoni sawijining adat kebiasaan utawa sawijining upacara kang
dilakoni ing sasi ke-7 nalika ana salah sijining wanita meteng. Kanthi pangarep
arep supaya si jabang bayi kang ono gua garbane ibu lan ibu kang ngandet tansah
pinaringan keslametan.Tata upacara kang ditindaake nalika ngandet, yaiku
siraman, nglebokna endhog ayam kampung menyang njero kain calon ibu sing
dilakoake bojone, ganti busana, nglebokna kelapa gading enom, nugel
lawe/lilitan benang/janur, mecahke periuk lan gayung, nginum jamu sorongan, lan
nyolong endhog, cekake yaiku upacara mitoni kang dipercaya kanggo sarana
ngilangake petaka/bebaya/mala, yaiku nuduhake menawa upacara-upacara kuwi
mujudake penghayatan bagian-bagian kepercayaan lami. Kejaba kuwi, kalebu
adat istiadat kang dilestarikake secara turun temurun nang sawijining kelompok
sosial. Nek adat istiadat kuwi ora dilakoni arep ndadeake ecean lan jeneng ala
kanggo keluarga wong kuwi ing satengahin kelompok sosial ing masyarakate.
Mitoni ora bisa dilakoni sewayah-wayah,
biasane milih dina kang dianggep becik kanggo nganaake upacara mitoni. Dina
kang apik kanggo upacara mitoni yaiku dina Selasa (Senin awan tekan wengi)
utawa Setu (Jumat awan tekan wengi) lan dianaake ing wektu siang utawa sore.
Kanggo papan panggonane upacara biasane dipilih ing pasren, yaiku senthong
tengah. Pasren kanggone among tani kanggo panggonan nyembah Dewi Sri, dewi
pari. Amarga masyarakat saiki ora duwe senthong, mula upacara mitoni biasane
dilakoake ono ing ruang keluarga utawa ruang kang amba kang cukup kanggo
nganaake upacara. Ana ing makalah
iki bakal dibahas asal-muasale mitoni/tingkeb, urutaning lan tata carane
mitoni/tingkeb sing dilakoni masyarakat jawa.
B.
RUMUSAN MASALAH
1.
Asal-muasale tingkeban?
2.
Uborampe kanggo tingkeban?
3.
Urutaning lan mlakune acara tingkeban?
C.
TUJUAN
1.
Ngerteni asal-muasal tingkeban
2.
Ngerteni uborampe kanggo tingkeban.
3.
Ngerteni urutaning acara tingkeban.
BAB
II
PEMBAHASAN
A.
ASAL-MUASAL “TINGKEBAN”
Miturut carita sing wis kasebar lan
turun-temurun, tingkeban pancen wis ana mbiyen mula. “Tingkeban” dijupuk saka
jenenge wong wadon sing jenenge Niken Satingkeb, ya iku garwane Ki Sedya. Wong
loro iku nduweni anak sanga, nanging kabeh mau mati cilik. Kabeh usaha wis
dilakoni, nanging tetep ora kasil. Akhire, wong loro mau ngadep lan matur
kahanane marang Kanjeng Sinuwun Jayabaya.
Jayabaya menehi pitutur sing kudu
dilakoni, Niken Satingkeb lan Ki Sedya
kudu nglakoni pira-pira ritual. Anangning sing dadi syarat utama, wong loro mau
kudu sregep manembah mring Hyang Widhi laku becik, welas asih mring sapada,
kejaba iku, Niken Satingkeb lan Ki Sedya kudu nyucekake awak kanthi adus banyu
sing dijupuk saka pitu sumur utawa sumberan. Wong loro mau kudu uga menehake
sesajen arupa kembang setaman lan kelapa gading sing isih nom.
Sawuse
nglakoni kabeh ritual sing dianjurke Raja Jayabaya, akhire Gusti Kang Murbeng
Dumadi, nyenmbadani panyuwune. Wong loro mau diwenehi momongan sing nduwenu
umur kang dawa. Mula saka kedadeyan iki, wong jawa padha nglaksanaake ritual
kaya dene sing dilakoni Niken Satingkeb lan Ki Sedya, arikala lagi meteng
pitung wulan, lan kanthi pangarep supaya baying ing weteng lan ibune bias
slamet. Kanggo ngormati wong loro mau, mula kabeh ritual iku diarani
“Tingkeban”.
B.
UBORAMPE KANGGO TINGKEBAN
Ana telung tradisi sing dilakoni wektu
meteng, yaiku Neloni, Tingkeban utawa Rujakan lan Procotan
nanging sing wis kulina dilakoni among tingkeban.
Adoh sadurunge
meteng ngidak wektu pitung wulan, wong tuwane bayi kudu nemtokake dina sing apik miturut petungan jawa. Miturut petungan jawa, dina sing apik iku dina kang nduweni neptu genep.
No | Jeneng Dina | Neptu | No | Jeneng Pasaran | Neptu |
---|---|---|---|---|---|
1 | Ahad | 5 | 1 | Legi | 5 |
2 | Senin | 4 | 2 | Paing | 9 |
3 | Selasa | 3 | 3 | Pon | 7 |
4 | Rebo | 7 | 4 | Wage | 4 |
5 | Kemis | 8 | 5 | Kliwon | 8 |
6 | Jumat | 6 | |||
7 | Septu | 9 |
Saliyane nemtokake dina, uborampe uga
kudu disiapake. Dene uborampene ya iku.
C.
URUTANING UPACARA MITONI
Uborampe Tingkeban |
1. Siraman utawa
adus kanggo simbol upacara minangka ngresiki awak, becik kuwi raga utawa
jiwa.Ngresiki awak iki tujuane kanggo mbersihi calon ibu saka dosa-dosa dadi
menawa mbesuk si calon ibu nglairake anake ora nduweni beban moral dadi proses
kelahirane lancar. Upacara siraman dilakuake ing kamar mandi dan dipimpin oleh
dukun utawa anggota keluarga kang dianggep paling tua
2. Upacara
ngleboake ayam kampung menyang njero (sarung) calon ibu kang dilakoake bojone
nglewati weteng saka nduwur weteng terus di culake dadi pecah. Upacara iki
dillakoake ing (kamar mandi) kanggo simbol pangarep arep bayi lair kanti
gangsar ora ana alangan apa-apa.
3.
Upacara brojolan utawa ngleboake sepasang kelapa gading enom kang wis
digambari Kamajaya lan Dewi Ratih utawa Arjuna lan Sembadra nang njero sarung
saka nduwur weteng ibu tekan ngisor.Upacara iki ateges mbesuk bayi lair kanti
gampang ora kangelan.
Tingkeban-Miton |
4. Upacara
ganti busana dilakoake nganggo jarit 7 (tujuh) cacahe kanti motif kang
beda-beda. Motif jarit lan kemben kang arep dienggo dipilih kang paling apik
kanti pangarep-arep mbesuk si jabang bayi uga nduweni sifat-sifat kang apik
kang ana lambang
5. Upacara
nugel lilitan janur/lawe kang dijiretake weteng calon ibu. Janur/lawe
bisa diganti nganggo godhong klapa. Lilitan iki kudu di tugel nang calon bapak
kanti tujuan laire sang jabang bayi lancer.
6. Upacara
mecahake periuk lan gayung kang digawe saka bathok.Tujuane yaikusawab (doa
lan puji keselametan.
7. Upacara
nginum jamu sorongan, ngelambangake supaya anak kang dikandhet iku gampang
lair kaya didorong utawa disurung.
8.
Upacara nyolong endhog, nglambangake supaya kelairan sang jabang bayi
cepet lan lancar kaya dene maling kang mlayu nggawa colongane. Upacara iki
dilakoake nang calon bapak kang njupuk endog lan nggawa mlayu endoge kanthi
cepet keliling kampung.
Kanthi
dilakokake tata urutan upacara kasebut ing nduwur, ateges upacara mitoni
dianggep rampung kanthi pratanda donga kang dipimpin dukun kanthi muteri
sesajen. Sesajen ana kang digawa bali wong-wong kang melu ngrameake upacara
mitoni.
BAB
III
PANUTUP
KESIMPULAN
Tingkeban dilaksanaake kanti
pangarep arep supaya si jabang bayi kang ono gua garbane ibu lan ibu kang
ngandet tansah pinaringan keslametan.
terimakasih kak atas materinya.... ;)
ReplyDeleteIya, sama-sama, Dek...
Deletelike that
ReplyDeleteOK. Thanks...
Delete